Liikenneopettajat: paluu opetuspainotteiseen malliin ratkaisisi monta ongelmaa07.07.2020
Liikenneopettajat eivät ole tyytyväisiä vuoden 2018 ajokorttiuudistukseen. Ongelmia on tullut esiin alusta alkaen ja uusia ongelmia nousee jatkuvasti. Tällä hetkellä akuutti ongelma suurimmassa osaa Suomea on ylipitkiksi venyneet tutkintojonot. Ajokorttiuudistus lisäsi hylättyjen tutkintojen määriä reilusti ja uusintakokeet ruuhkauttavat tutkintoasemia. Ajokoetta joutuu hieman kaupungista riippuen odottamaan jo useita viikkoja. Kesäaikana ongelmat kärjistyvät, sillä kesä on autokoulujen sesonkiaikaa mm. mopo- ja moottoripyöräkorttiasiakkaiden kasvun vuoksi. Ajokorttilakiuudistuksen yhteydessä tiedettiin, että hylätyt tutkinnot tulevat uudistuksen myötä kasvamaan. Ongelmaan oli juuri havahduttu Ruotsissa ja ongelmaa oli siellä jo lähdetty työstämään, mutta silti Suomessa asiantuntijoita ei kuunneltu. Ajokorttilakiuudistuksessa ei kuunneltu liikenneopettajia eikä alan tutkijoita. Kun tiedettiin, että tutkintomäärät tulevat lisääntymään reilusti, tulisi liikenneopettajien mukaan tutkintoja vastaanottavaa henkilökuntaa ja resursseja lisätä. Suomessa on vain yksi toimija, Ajovarma Oy, joka saa ottaa tutkintoja vastaan, eikä resurssit tunnu tällä hetkellä riittävän paikkaamaan ajokorttilakiuudistuksen tuomia ongelmia. Liikenneopettajien mukaan tilanteesta ei tietenkään voi syyttää Ajovarman työntekjöitä, he tekevät parhaansa vaikeassa tilanteessa. Ilmeisesti tutkinnon vastaanottajia ei ole riittävästi saatavilla. Hylättyjen tutkintojen kasvun lisäksi myös keskeytettyjen tutkintojen määrät kasvattavat jonoja. Kokeita joudutaan tällä hetkellä keskeyttämään jo ennen kokeen alkamista, kun huomataan esimerkiksi, että opetuslupa-ajoneuvon jarrua ei ole kiinnitetty tai vaadittavia papereita ja todistuksia puuttuu. Tutkinto tulee keskeyttää heti aluksi myös jos tutkinnonvastaanottaja huomaa taitojen olevan selvästi puutteellliset. Opettajana saa toimia käytännössä kuka vain eikä opetusajoneuvoa katsasteta ja puutteet huomataan vasta ajokokeeseen tultaessa. Aikaisemmin hylätyn suorituksen saaneelle määrättiin tietty määrä lisäajotunteja ennen uusintakoetta. Nykyisin tätä määräystä ei saa antaa, vaan kokeeseen voidaan varata uusi aika ilman yhtäkään lisäajotuntia. Monet käyvät kokeissa monta kertaa eikä ajotaito silti kehity riittävälle tasolle. Ongelmia on monia, ja kaikki ne yhdessä kasvattavat jonoja joista myös riittävästi ajokokeeseen valmistautuneet joutuvat nyt kärsimään. - Meidän mielestämme kaikkein järkevintä olisi palauttaa opetusmalli tutkintopainotteisesta takaisin opetuspainotteiseksi. Opetuspainotteisella mallilla valtaosa saisi riittävät tiedot ja taidot liikenteeseen jo ennen sitä ensimmäistä ajokoetta, sanoo Liikenneopetus ry:n puheenjohtaja Kristiina Anunti. Liikenneopettajat ihmettelevät, että vaikka useat tahot ovat viestineet ongelmista, niitä ei olla korjattu. Viime syksynä Liikkuvan poliisin perinneyhdistys teetti riskikartoituksen tutkinnonvastaanottajien työstä, ja kartoituksen mukaan useita korjauksia tarvittaisiin kipeästi. Riskikartoitus oli esitelty Liikenteen viranomaiselle Traficomille mutta mitään muutoksia ei ainakaan vielä ole tehty. Traficom teki itse oman kyselytutkimuksen ajokorttilakuudistuksesta, joka uutisoitiin otsikolla ”oppilaat ovat tyytyväisiä uuteen kuljettajakoulutukseen” mutta tosiasiassa tutkimuksen mukaan tyytyväisyyden taso oli laskenut aikaisemman ajokorttilain ajalta. - Se, että oppilaat ovat edelleen kuitenkin suht tyytyväisiä on hyvä uutinen. Olemme pieni ammattiryhmä ja teemme työtämme kunnianhimoisesti ja liikenneturvallisuus edellä. Kun näemme, että palaamalla opetuspainotteiseen malliin moni ongelma ratkeaisi, meidän on tuotava asia esiin kuunneltiin meitä tai ei, sanoo Anunti.Liikenneopettajien ehdotus ongelmien korjaamiseksi:
|
14.01.2021 | Liikenneopettajat: Muista nämä talviajossa |
20.11.2020 | Mikä meihin fiksuihin ihmisiin menee liikenteessä? |
17.11.2020 | Varaudu ja ennakoi talven liukkaat: muista välttää tieliikenteen yleisin kolarityyppi! |
13.10.2020 | Ajokortin suorittamisesta on tullut pikakurssi |
06.10.2020 | Liikenneopettajat: Liikenneturvallisuuden vaarantamiset saatava kuriin |
23.08.2020 | Liikenneopetus ry samaa mieltä Suomen MP-kauppiaiden kanssa |
20.08.2020 | Koulutuksella voidaan muuttaa asenteita |
07.07.2020 | Liikenneopettajat: paluu opetuspainotteiseen malliin ratkaisisi monta ongelmaa |
19.05.2020 | Liikenneopetus ry MTV:n Uutisaamussa |
15.05.2020 | Liikenneopettajat jyrähtää: törkeät liikenteen vaarantamiset saatava kuriin! |
Siirry arkistoon » |