Liikenneopetus ry samaa mieltä Suomen MP-kauppiaiden kanssa

23.08.2020

Liikenneopettajat ovat samaa mieltä MP-kauppiaiden tiedotteeseen liittyen jonka mukaan Ajovarman palvelut ovat ruuhkautuneet eivätkä asiakkaat pääse luvatussa aikataulussa ajokokeeseen.


Käsittely ja ajokokeisiin on pahimmillaan ollut jopa noin 1,5 kuukauden jonot. Se on liian pitkä aika kun huomioidaan ajokauden pituus Suomessa. Kokeen hylkäys johtaa samaan odotteluun ja tässä ajassa tuntuma katoaa samalla oppilaalla moottoripyörän hallinnan kanssa”,  kertoo moottoripyöräkouluttaja Lari Mäkelä. 


Tilanne on haastava ja liikenneopettajien mielestä syitä on useita minkä vuoksi Ajovarma ei pysty tällä hetkellä palvelulupaukseen. Yhdeksi isoimmaksi syyksi ruuhkiin liikenneopettajat nimeävät ajokorttilain muutokset. Ajokorttilain muutos vuonna 2018 poisti pakollista opetusta monesta ajokortista ja suuntaus muuttui enemmän oppilaan itsenäiseen opiskeluun. Tämä on johtanut siihen että ajokokeissa ”kokeilijoita” on tullut enemmän vaikka taidot eivät ole riittävällä tasolla. Lisäksi opetuslupaopettajan teoriakokeen poisto on lisännyt epätietoisuutta ja aiheuttanut turhia käyntejä tutkinnon vastaanottopaikalla puutteellisen ajoneuvon vuoksi. Esimerkiksi henkilöauton opettajan jarrut eivät ole olleet turvallisesti kiinnitetty tai niitä ei ole ollut ollenkaan. 


Ajokorttilain muutos näkyy myös erityisesti mopon käsittelykokeissa. Pakollinen ajo-opetus poistettiin kokonaan ja käsittelykokeissa käyvät nyt asiakkaat joilla ei ole välttämättä ollenkaan ajokokemusta mopolla ja mikäli on niin tämäkin harjoittelu on valitettavasti ollut laitonta ajo-oikeudetta ajoa tyhjillä pysäköintialueilla. ”Parhaimmillaan olen todistanut Ajovarman toimipisteellä iltaisin tätä rallia kun on ulkoa opeteltu käsittelytehtäviä kavereiden kanssa, ajo-oikeudetta”,  lisää Mäkelä. 

Mopon käsittelykokeen muutokset vuonna 2018 aiheuttivat myös sen, että talvisissa olosuhteissa kokeesta on mahdoton selviytyä hyväksytysti läpi. Liikenneopettajat pelkäsivät jo vuonna 2019 tämän aiheuttavan ruuhkia keväällä. Lisäksi muutos syrjii talviaikaan syntyneitä, heidän kortin saantinsa viivästyy.


Kaikki nämä edellä mainitut ovat aiheuttaneet ruuhkia ja niihin on olemassa ratkaisuja. Liikenneopettajat ehdottavat opetuslupaopettajan teoriakokeen palauttamista. Mopokorttiin liittyen ajo-opetuksen palauttaminen, käsittelykokeen päivittäminen ympärivuotisiin olosuhteisiin sopivaksi tai lisäämällä vaihtoehtoisen tavan hankkia ajokortti. Vaihtoehtoinen muoto voisi olla se, että mopokortin voisi saada kunnollisella opetuksella 5 ajotuntia autokoulussa. Tämä takaisi riittävän hyvän opetuksen eikä ajokortin suorittaminen kallistuisi sillä tutkintomaksut säästettäisiin.


Ruuhkaa helpottaisi myös Ajovarman aukioloaikoja venytettäisiin. Monet autokoulut pyörivät iltapainotteisesti. Iltatutkinnot voisi olla hyvä tapa ratkaista ruuhkaongelma.

Lari Mäkelä
Liikenneopettaja
Moottoripyöräkouluttaja
Varapuheenjohtaja, Liikenneopetus Ry
14.01.2021Liikenneopettajat: Muista nämä talviajossa
20.11.2020Mikä meihin fiksuihin ihmisiin menee liikenteessä?
17.11.2020Varaudu ja ennakoi talven liukkaat: muista välttää tieliikenteen yleisin kolarityyppi!
13.10.2020Ajokortin suorittamisesta on tullut pikakurssi
06.10.2020Liikenneopettajat: Liikenneturvallisuuden vaarantamiset saatava kuriin
23.08.2020Liikenneopetus ry samaa mieltä Suomen MP-kauppiaiden kanssa
20.08.2020Koulutuksella voidaan muuttaa asenteita
07.07.2020Liikenneopettajat: paluu opetuspainotteiseen malliin ratkaisisi monta ongelmaa
19.05.2020Liikenneopetus ry MTV:n Uutisaamussa
15.05.2020Liikenneopettajat jyrähtää: törkeät liikenteen vaarantamiset saatava kuriin!

Siirry arkistoon »