Mikä meihin fiksuihin ihmisiin menee liikenteessä?

20.11.2020

Työpäivä, olet työpöytäsi ääressä ja keskityt haastavaan työtehtävääsi. Yhtäkkiä alkaa kuulua meteliä ja valojen välkettä. Joku hiilostaa sinun selän takana. Työnteko ei meinaa enää onnistua tässä painetilassa. Mutta työ on kuitenkin tehtävä. Miltä tuntuisi? 

Tältä tuntuu päivittäin liikenneopettajan työ liikenteessä. Valkoinen opetuskolmio tarkalleen ottaen 16-25cm kooltaan ajoneuvon perässä on merkkinä siitä että ajoneuvossa on kokematon kuljettaja ja ajamista harjoitellaan. Virheitä voi siis tapahtua ja ajaminen ei ole niin sujuvaa kuin kokeneemmilla. 
Liikenneopetus ry teki kyselyn jäsenilleen ja kyselyn mukaan liikenneopettajat ovat kokeneet liikenteessä seuraavia asioita:

41% on nähnyt vaarallista käyttäytymistä (esimerkiksi vaarallisia ohituksia)

32% on kokenut provosointia/häirintää (esimerkiksi torven soittoa/kaukovalojen väläyttelyä)

22% on kokenut onnettomuuden (peräänajo)

5% on kokenut ilkivaltaa tai jopa väkivaltaa (ajoneuvoa tai opettajaa kohtaan)

Liikenteessä vuorovaikutuksen ja komminikoinnin merkitys liikenteen sujuvuudelle on äärimmäisen tärkeää. Mikäli kuljettaja ajattelee vain omaa etuaan voi edessä ajava ajoneuvo tuntua hidastelevalta, oman matkan esteeltä ja saatetaan tehdä täysin turha ja vaarallinen ohitus tai osoittaa mieltä torven soitolla.

Liikenteessä edustamme ajoneuvoamme ja itseämme. Omaa tilaamme. Kun tilaamme ja aikaamme on loukattu on koston kierre valmis. Oman tilan hallinnan kanssa kamppailee myös kokematon kuljettaja ajotunneilla. Mäkilähtöä on harjoiteltu, se on sujunut hyvin tuolla käsittelykentällä, tuleepas tuo auto lähelle, nyt jännittää, sammuukohan auto? Näin ajattelee monesti oppilas. Ongelma ei ole siis välttämättä ajoneuvon käsittelytaidoissa vaan oman tilan hallinnassa. Asiaa ei ainakaan auta mikäli painetila kasvaa torvien soidessa ja valojen välkeessä. Vain keräämällä kokemusta pystytään kehittymään oman tilan hallinnan kanssa. Tottumalla liikenteen paineeseen. 


Voimme myös olla vuorovaikutteisia. Kun näet ajoharjoittelussa olevan ajoneuvon, jätä tilaa ja anna aikaa. Mikäli homma ei suju tästä huolimatta, tee tarvittava ohitus turvallisesti provosoitumatta. Positiivinen mielikuva ruokkii tulevia kuljettajia. Koston kierre katkaistu?
Ajoneuvossa on myös opettaja mukana. Hän tekee työtään. Annetaan työrauha.

Liikenneopettajien puolesta,

Lari-Jaakko Mäkelä 
Varapuheenjohtaja 
Liikenneopetus ry
22.06.2021Nuoret tulilinjalla - Ajokorttilain muutoksista päätetään pian
25.05.2021Liikenneopetus ry vuosikokous 28.5.2021
19.04.2021Moottoripyörän koulutus sekä kuljettajantutkinto ei testaa oikeita asioita riittävästi
13.04.2021Liikenneopettajat: Mielummin koulutus kuin rajoitukset
12.04.2021Radio Suomi: Liikenneopetus ry:n pj Kristiina Anuntin haastattelu
18.03.2021Suomen nuorten liikenneturvallisuus väärissä käsissä - Norja kopioi Suomen aiemman mallin ja nuoret pelastuivat!
14.03.2021Ethän ajele tietämättäsi perä pimeänä? Käytä ajovaloja oikein!
04.02.2021Liikenneopetus ry:n lausunto luonnokseen valtioneuvoston periaatepäätökseksi kotimaan liikenteen kasvihuonekaasupäästöjen vähentämisestä
28.01.2021Simulaattoriopetuksesta erilaisia mielipiteitä - Liikenneopetus ry:n puheenjohtaja Radio Suomen haastattelussa
14.01.2021Liikenneopettajat: Muista nämä talviajossa

Siirry arkistoon »