Liikenneopettajat: Muista nämä talviajossa

14.01.2021

Keli on muuttunut hyvin talviseksi ja tämä on näkynyt valitettavasti myös liikenneonnettomuuksina. Ennakointitaito ja kyky tunnistaa tien liukkaus kuuluu jokaisen kuljettajan perustaitoihin. Tätä taitoa tarvitaan varsinkin Suomessa, sillä meillä on erityisen haastavat ajo-olosuhteet neljän eri vuodenajan ja vaihtuvien keliolosuhteiden vuoksi. Tämän varmasti jokainen kuljettaja jollain tasolla tiedostaa, mutta siitä huolimatta keli pääsee aina yllättämään osan autoilijoista ja saatetaan löytää itsensä pientareelta tai toisen auton perään törmänneenä.

Hyvä kertaus talviajovinkeistä:

1. Hidasta ja kasvata turvaväliä

Kyllä, jälleen kerran muistutus turvaväleistä! Perussääntö turvavälin pituuteen maantiellä hyvällä kelillä on noin 4 sekuntia, mutta huonolla kelillä sen tulee olla vieläkin pidempi. Liikenneturvan pysähtymismatka-animaattorin mukaan 80km/h tuntivauhdissa ja lumisessa kelissä autoilijan pysähtymismatkan pituus on 105 metriä ja aikaa havainnon tekemisestä auton pysähtymiseen kuluu 8 sekuntia. Se on tuplasti pidempi matka ja aika kuin hyvällä kelillä. Ennakoi, suuntaa katse kauas ja pyri pitämään näkyvyys kauas eteen on mahdollisimman hyvä. 

Jos haluat testailla pysähtymismatkan pituuksia eri nopeuksissa ja erilaisissa keleissä, Liikenneturvan pysähtymismatka-animaattoriin pääsee tästä linkistä https://extrat.liikenneturva.fi/pysahtymismatka-auto/fi/

2. Varaa aikaa

Kiireinen kuljettaja on turvallisuusriski. Varaa siis matkantekoon enemmän aikaa. Ensinäkin ajoneuvon puhdistus jäästä ja lumesta ja mahdollinen esilämmitys ottavat aikaa. Toisekseen liikenteessä tulisi varautua hitaampiiin ajonopeuksiin ja yllättäviin tilanteisiin matkan varrella. Jos kuljettajalla on jo kotoa lähteissään kiire, ajamisesta on takuulla kärsivällisyys ja sosiaalisuus kaukana jolloin onnettomuusriski kasvaa. Laita siis herätyskello hieman aiemmin soimaan ja varaa autoon mukaan aina skrapa, lumiharja, lumilapio ja mielellään myös kaiken varalta lämmintä varavaatetta ja heijastinliivi. Niin ja tietysti puhelin - hätätilanteen varalta.

3. Vältä ohituksia ja turhia kaistanvaihtoja

Lumi- ja loskakelillä tienpinta voi olla hyvin epätasainen ja liukas. Kaistojen väliin kasautuu valleja joiden ylittäminen on aina riski. Loskakelillä loska tuppaa pakkautumaan renkaiden uriin, tehden renkaista sileät. Mitä kovemmilla nopeuksilla ja jyrkemmillä liikkeillä valleja ylitellään, sitä todennäköisemmin auto lähtee hallinnasta. Ohituksessa säästetään usein muutenkin paljon vähemmän aikaa kuin kuvitellaan, eli suuri osa ohituksista on turhia.

4. Älä luota liikaa turvavarusteisiin

Vaikka autosi oli hyvin turvavarusteltu, muista varoa varusteiden luomaa turvallisuusharhaa. Turvavarusteet eivät voi estää onnettomuuksia jos nopeutta on yksinkertaisesti liikaa.  Kaikkein tärkein turvavaruste on aina kuljettaja itse.

Fiksu kuljettaja välttää vaaratilanteet ennakoimalla, huolehtimalla ajovireydestään sekä  ajoneuvonsa kunnosta, kuten kunnollisista talvirenkaista. Turvallisia ajokilometrejä!

Liikenneopetus ry

25.05.2021Liikenneopetus ry vuosikokous 28.5.2021
19.04.2021Moottoripyörän koulutus sekä kuljettajantutkinto ei testaa oikeita asioita riittävästi
13.04.2021Liikenneopettajat: Mielummin koulutus kuin rajoitukset
12.04.2021Radio Suomi: Liikenneopetus ry:n pj Kristiina Anuntin haastattelu
18.03.2021Suomen nuorten liikenneturvallisuus väärissä käsissä - Norja kopioi Suomen aiemman mallin ja nuoret pelastuivat!
14.03.2021Ethän ajele tietämättäsi perä pimeänä? Käytä ajovaloja oikein!
04.02.2021Liikenneopetus ry:n lausunto luonnokseen valtioneuvoston periaatepäätökseksi kotimaan liikenteen kasvihuonekaasupäästöjen vähentämisestä
28.01.2021Simulaattoriopetuksesta erilaisia mielipiteitä - Liikenneopetus ry:n puheenjohtaja Radio Suomen haastattelussa
14.01.2021Liikenneopettajat: Muista nämä talviajossa
20.11.2020Mikä meihin fiksuihin ihmisiin menee liikenteessä?

Siirry arkistoon »