Liikenneopettajat: Mielummin koulutus kuin rajoitukset

13.04.2021

Vihdoinkin ministeriössä on havahduttu ainakin joiltakin osin pieleen menneeseen vuoden 2018 ajokorttilakiuudistukseen. Liiikenneopetus ry:ssä ollaan odotettu tätä jo jonkin aikaa. Liikenneopetus ry perustettiin syksyllä 2019 juuri sen vuoksi, että ajokorttilakiuudistuksen epäkohdat näkyivät opettajien työssä heti ja näistä epäkohdista ei haluttu olla hiljaa. Nyt ministeriö on ilmoittanut, että lainmuutoshanke on käynnistetty.

”Emme vielä tiedä mitä muutoksia on tulossa. Hanke on vasta käynnistetty. Ministeriö on ilmoittanut olevansa huolissaan nuorten liikennekäyttäytymisestä. Ajokieltojen määrä on nousussa ja ajokäyttäytymisen riskihakuisuus lisääntynyt”, sanoo Liikenneopetus ry:n puheenjohtaja Kristiina Anunti.

Liikenneopettajat ovat toistuvasti tuoneet esiin sitä seikkaa, että vuoden 2018 ajokorttilaki muutti ajokortin suorittamisen liikennekasvatuksen sijaan pikakurssiksi, jonka ainut tavoite on läpäistä ajokoe. Melkein kuka vain voi opettaa ketä vain, opetuslupaopettajalta ei vaadita edes teoriakokeen suorittamista nykyisin. Suurella määrällä ajotunteja läpäistään kyllä mekaanista ajotaitoa mittaava tutkinto, mutta tutkinnossa ei voida mitata kuljettajan riskihakuisuutta. Ajokokeiden hyväksymisprosentit ovat laskeneet ja tutkintojonot ovat kasvaneet. Harmaa talous ja kokeilukulttuuri rehottaa. Todistuksiakin on väärennelty ja osa on jäänyt asiasta kiinni. Ongelmia on paljon ja juurisyy opettajien mukaan on liiallinen opetuksen vapautus, jolle 2018 lakiuudistus perustui.

Liikenneturva on tuonut omia ehdotuksiaan esiin, joista viimeisimpänä se, että uudella kuljettajalla tulisi olla ensimmäisinä kuukausina ajokortin saannin jälkeen aikuinen kyydissä. Liikenneopettajat pitävät erittäin hyvänä sitä, että Liikenneturva ehdottaa rohkeitakin uudistuksia liikenneturvan parantamiseksi. 

”Hyvä kun pitkästä aikaa keskustellaan liikenneturvallisuuden parantamisesta. Olemme keskustelleet opettajien kanssa tästä ehdotuksesta ja meidän mielestämme parempi vaihtoehto on kattavampi koulutus kaikille ennen ajokortin saantia kuin tämäntyyppinen rajoitus. Koulutus on paras lääke ja toimii ennaltaehkäisevästi valtaosalle”, sanoo Kristiina Anunti.

Ennen vuotta 2018 autokoulu oli useampivaiheinen. Vaikka jatkovaiheet paransivat turvallisuutta, liikenneopettajat eivät usko että palaaminen täysin vanhaan tulee tapahtumaan. Tällä hetkellä malli on kuitenkin liian vapautettu ja typistetty.

”Turvallisuuteen liittyvällä alalla ei saa mennä liikaa vapautus ja hinta edellä. On kaikkien liikenteenkäyttäjien yhteinen etu, että ajokorttilakia muutetaan vain liikenneturvallisuus edellä”, sanoo Anunti.

19.04.2021Moottoripyörän koulutus sekä kuljettajantutkinto ei testaa oikeita asioita riittävästi
13.04.2021Liikenneopettajat: Mielummin koulutus kuin rajoitukset
12.04.2021Radio Suomi: Liikenneopetus ry:n pj Kristiina Anuntin haastattelu
18.03.2021Suomen nuorten liikenneturvallisuus väärissä käsissä - Norja kopioi Suomen aiemman mallin ja nuoret pelastuivat!
14.03.2021Ethän ajele tietämättäsi perä pimeänä? Käytä ajovaloja oikein!
04.02.2021Liikenneopetus ry:n lausunto luonnokseen valtioneuvoston periaatepäätökseksi kotimaan liikenteen kasvihuonekaasupäästöjen vähentämisestä
28.01.2021Simulaattoriopetuksesta erilaisia mielipiteitä - Liikenneopetus ry:n puheenjohtaja Radio Suomen haastattelussa
14.01.2021Liikenneopettajat: Muista nämä talviajossa
20.11.2020Mikä meihin fiksuihin ihmisiin menee liikenteessä?
17.11.2020Varaudu ja ennakoi talven liukkaat: muista välttää tieliikenteen yleisin kolarityyppi!

Siirry arkistoon »