Mopokortti tulisi voida suorittaa opetuspainotteisesti - käsittelykokeesta voisi jopa luopua kokonaan

26.10.2021

Liikenneopetus ry

Tiedote 26.10.2021
Julkaisuvapaa heti

Mopokortti tulisi voida suorittaa opetuspainotteisesti - käsittelykokeesta voisi jopa luopua kokonaan

Ajokorttiuudistus vuonna 2018 toi mukanaan uudistetut käsittelykoetehtävät mopo- ja moottoripyörätutkintoihin. Pakollinen ajo-opetus poistui mopokortista kokonaan ja kevytmoottoripyörän kortissa ajo-opetusta vähennettiin aiemmasta 9 tunnista 5 tuntiin. Muutosta perusteltiin ajokortin hinnan laskemisella liikenneturvallisuudesta tinkimättä. Mopon käsittelykokeessa muutokset tulivat portit-tehtävään, jonka tarkoitus on testata kuljettajan kykyä hallita mopoa kaarreajossa. Tehtävän mitoituksia tiukennettiin ja alkuperäiseen verrattuna tehtävän luonne muuttui. Portit-tehtävän tulo- ja paluuporttia tiukennettiin 1 metrin aukoksi entisen 1,5 metrin sijasta. Kierrettävä keila on 0,5 metriä kauempana ja koko rataa on tiukennettu parilla metrillä. Aiemmin tehtävä oli tarkkaan suunniteltu siten, että katseen käytöllä oli suuri merkitys. Nyt kapeampi keilojen väli aiheuttaa sen, että katse tippuu liian alas keiloihin ja on ristiriidassa kaarreajon periaatteiden kanssa jossa katseen kuuluu olla aina riittävän kaukana. Tämän kaiken lisäksi nopeus mitataan tutkalla. Nopeusvaatimus 30km/h vaatii kuljettajalta ja erityisesti moposkootterilta luonnottomia asioita. Moposkootteria pitää kallistaa niin paljon että keskiseisontatuki raapii maata, nopeusvaatimus on haastava jopa hyvissä olosuhteissa ja tehtävän harjoittelu vaatii useita kymmeniä toistoja jotta sen oppii. Ajotunneilla aika menee yleensä tämän tehtävän harjoitteluun. 

Mihin on tultu näillä muutoksilla?

Vapaaehtoista opetusta ei hankita -> tutkinnoissa käydään useammin -> ajoharjoittelua tapahtuu luvattomasti ilman opetuslupaopettajaa tai liikenneopettajaa -> talvisissa olosuhteissa koetta ei pysty turvallisesti suorittamaan -> syrjii talviaikaan 15 vuotta täyttäviä -> kokeita lähdetään talvisin suorittamaan pohjoisesta Etelä-Suomeen missä ei talvisia olosuhteita ole ja kilometrejä voi tulla edestakaisin jopa yli 1000km tutkintopaikalle. Traficomissa on tällä hetkellä suunnitteilla tutkintopaikkakuntien radikaali vähentäminen joka toteutuessaan tulee korostamaan näitä ongelmia entisestään. Totuus lopputuloksesta = ajokortille tulee järkyttävän paljon hintaa tutkintomaksujen ja siirtymien muodossa. 

Mopokortin käsittelykoe mittaa tällä hetkellä mopon kikkailutaitoa, jossa kylmäpäisimmät pärjäävät. Tunnolliset ja fiksut eivät. Keliin sovitettua tilannenopeudestajua ei arvosteta kokeessa laisinkaan. Entäpä sitten läpäistyn käsittelykokeen jälkeen? Miten liikenneosaaminen? Hallitset 3 käsittelytehtävää, liikenneajoako ei tarvitse harjoitella?

Liikenneopettajat ehdottavat uutta mallia nykyisen rinnalle suorittaa mopokortti. Mopokortin voisi suorittaa moottoripyörän korotuskursseilta tutulla mallilla. Nykyisen EAS koulutuksen lisäksi 1-2tuntia mopon omaa teoriaopetusta jossa käydään perusteet turvalliseen mopoiluun ja liikennesääntöihin erityisesti mopoilijan näkökulmasta. Tämän lisäksi 3 tuntia ajo-opetusta missä harjoitellaan mopon oikeaoppinen käsittelytaito ja opitaan liikenteestä riittävät perustaidot. Osaavan moottoripyöräopettajan läsnäollessa voidaan järjestää riittävä käsittelykoe sekä ajokoe liikenteessä. Tämä kurssi mahdollistaisi kortin suorittamisen vuoden ympäri ja tarjoaisi paremmat valmiudet liikenteeseen pelkän käsittelykokeen rinnalle.

Liikenneopettajien puolesta

Lari-Jaakko Mäkelä

Varapuheenjohtaja, Liikenneopetus Ry

12.11.2021Lausunto ajokorttilain muutosehdotuksiin
26.10.2021Mopokortti tulisi voida suorittaa opetuspainotteisesti - käsittelykokeesta voisi jopa luopua kokonaan
10.08.2021Lausunto liikenneturvallisuusstrategiaan
22.06.2021Nuoret tulilinjalla - Ajokorttilain muutoksista päätetään pian
25.05.2021Liikenneopetus ry vuosikokous 28.5.2021
19.04.2021Moottoripyörän koulutus sekä kuljettajantutkinto ei testaa oikeita asioita riittävästi
13.04.2021Liikenneopettajat: Mielummin koulutus kuin rajoitukset
12.04.2021Radio Suomi: Liikenneopetus ry:n pj Kristiina Anuntin haastattelu
18.03.2021Suomen nuorten liikenneturvallisuus väärissä käsissä - Norja kopioi Suomen aiemman mallin ja nuoret pelastuivat!
14.03.2021Ethän ajele tietämättäsi perä pimeänä? Käytä ajovaloja oikein!

Siirry arkistoon »